Kære brevkasse
Jeg er ved at lave et spørgeskema, hvor respondenterne ved nogle af spørgsmålene skal markere deres svar på en skala, der går fra “meget tilfreds” til “slet ikke tilfreds”.
Jeg er i tvivl om, hvor mange punkter, skalaen skal indeholde.
Hilsen Petersen
Svar
Kære Petersen
Vi forstår din tvivl. Vi har set den type skalaer, du omtaler, med alt fra tre til 11 punkter.
Det er mest udbredt at bruge fem punkter. Syv punkter ses også tit. Fordelen ved holde sig til fem-syv punkter er, at antallet af punkter er overskueligt for respondenterne. Samtidig er fem-syv punkter nok til at muliggøre en spredning i svarene.
En skala med flere punkter kan ved første øjekast virke til at give mulighed for større præcision. Men det kræver, at modtageren overvejer alle skalaens muligheder, og jo flere muligheder der er, jo større en opgave er det. Derfor kan blive svært for modtageren at give et velovervejet svar, hvis skalaen er alt for finkornet.
Held og lykke med dit spørgeskema
Med venlig hilsen
Ida og Charlotte
Du kan også skrive til brevkassen, hvis du har et spørgsmål om spørgeskemadesign, du gerne vil have svar på.