Menu Luk

Kan jeg bruge sociale medier til at få svar på mit spørgeskema?

Kære brevkasse 

Jeg sender tit spørgeskemaundersøgelser ud, men jeg synes det er blevet sværere især at nå de unge. Er det på tide at gøre noget nyt? Jeg hører om flere, der bruger sociale medier til at distribuere spørgeskemaundersøgelser. Hvad synes I om det?

Venlig hilsen 

Den nysgerrige

Svar

Kære nysgerrige 

Du har helt ret, undersøgelser har fået nye vilkår – det er blevet sværere at få svar. Det at deltage i en undersøgelse er ikke længere så særligt, og der er i dag flere steder at give sin mening til kende. 

Der er flere og flere undersøgelser, der eksperimenterer med at bruge sociale medier til at rekruttere til undersøgelser. Vi ser det både på Facebook, Instagram, LinkedIn og YouTube.

For eksempel rekrutterer Vive til en undersøgelse om anbragte børn og unge gennem LinkedIn.

Læs hele opslaget her:

LinkedIn

Og undersøgelser, der bruger sociale medier, har også opnået gode svarprocenter. 

For eksempel har Statens Institut for Folkesundhed gennemført dele af undersøgelsen: Sammen hver for sig, hvordan tackler unge coronakrisen, ved at lave annoncer på Facebook. De blev distribueret på folkeskoler og ungdomsuddannelser. Undersøgelsen fik 9000 besvarelser på tre dage.   

Men der er både fordele og ulemper ved at lave annoncer på sociale medier: 

Fordele: 

  • Annoncerne kan målrettes mod de grupper, du normalt ikke når 
  • Det er billigt og hurtigt at rekruttere på denne måde

Ulemper: 

  • Du får ikke information om de personer, som ikke svarer. 
  • Algoritmen på det sociale medie kan bidrage til skævheder. Ingen ved præcist, hvordan algoritmerne fungerer, og derfor kan du ikke kontrollere, hvem du rammer. 

Fordelene og ulemperne bliver uddybet i et webinar afholdt af Selskab for Surveyforskning. Her fortæller Sofie Have Hoffmann fra Statens Institut for Folkesundhed om instituttets erfaringer.

Vil du høre Statens Institut for Folkesundhed erfaringer, kan du finde det nedenfor (minuttal 47:09 -1:11:18)

Held og lykke med at nå din målgruppe. 

Charlotte og Ida