Hej brevkasse
Jeg synes, det kan være svært at få folk til at svare på spørgeskemaer. I skriver i jeres bog, Spørgeskemaer der virker. Sæt modtageren i centrum, at grafiske virkemidler kan fastholde modtagerens interesse i spørgeskemaet. Vil I forklare lidt mere om det?
Venlig hilsen
Rikke
Svar:
Kære Rikke
Grafiske virkemidler er derfor én af de ting, man kan bruges til at fastholde interessen for spørgeskemaet ved at stimulere respondenten visuelt undervejs i besvarelsen. Det kan være ved hjælp af nogle billeder, som illustrerer det, spørgeskemaet handler om. Det kan også være med små visuelle opmuntringer undervejs.
Desværre bruges der ikke mange grafiske virkemidler i de spørgeskemaer, vi selv støder på. Men potentialet er stort.
Her er tre forskellige ideer til, hvordan du kan bruge grafik i dit spørgeskema:
Grafik, der informerer
Et klassisk grafisk virkemiddel er gennemførselsbarren, der informerer om, hvor langt respondenten er kommet i sin besvarelse. Den kender du sikkert fra spørgeskemaer fra offentlige eller halvoffentlige institutioner.
På mange surveyplatforme kan man få platformen til at vise gennemførelsesprocenten i takt med, at besvarelsen gennemføres.
Grafik, der varierer og illustrerer
Der er en lang tradition for at lade tekst ledsage af billeder i bøger, aviser, blade og på websites.
I spørgeskemaer kan billeder bruges til at skabe visuel afveksling og sætte en kontekst for spørgsmålene. På den måde kan de gøre besvarelsen til en mere behagelig oplevelse for respondenten.
Grafik, der motiverer
Du kan motivere din respondent til at fuldføre spørgeskemaet ved at indlægge en grafik eller to undervejs med dette formål.
Det kan f.eks. være et billede af klappende hænder halvvejs i spørgeskemaet. Det kan du måske bedst komme afsted med, hvis du har et yngre modtagergruppe.
En sjov eller opmuntrende GIF kan også være en mulighed. Find den her: giphy.com
God fornøjelse med at indarbejde grafiske virkemidler i dit spørgeskema. Vi glæder os til at modtage flere visuelt stimulerende spørgeskemaer.
Med venlig hilsen
Ida og Charlotte
Du kan også skrive til brevkassen, hvis du har et spørgsmål om spørgeskemadesign, du gerne vil have svar på.