Menu Luk

Skaber en belønning bias hos respondenterne?

Hej brevkasse

I skriver, det er en god idé med en belønning til respondenterne. Men gør det dem ikke mere biased? 

Hvis man fx giver en belønning til folk for at svare på et spørgeskema umiddelbart efter deres besøg på et museum – kan de så ikke risikere at blive mere positive i deres vurdering, end de ellers ville have været?

Med venlig hilsen

Den nysgerrige

Svar

Hej nysgerrige

Tak for dit spørgsmål.

Det er rigtigt, at vi i vores svar på spørgsmålet Hvornår skal jeg udsende min kursusevaluering skriver, at en lodtrækning om en gave kan give ekstra incitament til at besvare et spørgeskema.

Vi skrev her om en situation, hvor man ønsker, at et begrænset antal kursister evaluerer et kursus inden for et kort tidsrum, og her foreslog vi at bruge belønninger som incitament for at få en høj svarprocent.

Den situation på et museum, du beskriver, er lidt anderledes, fordi der her er tale om ikke ukendt antal museumsgæster, og fordi man formentlig er interesseret i at indsamle svar over længere tid. I den situation vil det være mindre oplagt at tilbyde belønninger.

Men for at svare direkte på dit spørgsmål: Betyder en gave som tak for besvarelsen, at respondenterne bliver positivt stemte over for afsenderen? Ja, det er da tænkeligt. 

Den tendens kan man dog minimere ved at gøre det klart over for respondenterne, at man er interesserede i deres ærlige svar, og at belønningen ikke er betinget af, at de svarer på en bestemt måde. 

Hvis man derudover påpeger, at lodtrækningen sker tilfældigt, er der endnu mindre tvivl om, at den heldige vinder ikke belønnes for at give bestemte svar, men blot for at deltage. 

Som du kan se, bruger Føtex denne strategi:

Føtex tilbyder en belønning for at besvare deres spørgeskema.

Dermed ikke være sagt, at man nødvendigvis skal tilbyde en belønning. Belønninger kan ødelægge motivationen til at deltage frivilligt i en spørgeskemaundersøgelse en anden gang. Det viser forskningen ifølge Videnskab.dk. Så det er altid en god idé at overveje, om det virkelig er nødvendigt med en gave. Måske vil museumsgæsterne fra dit eksempel gerne besvare spørgeskemaet uanset hvad.

Held og lykke med din spørgeskemaundersøgelse.

Med venlig hilsen

Ida og Charlotte

Du kan også skrive til brevkassen, hvis du har et spørgsmål om spørgeskemadesign, du gerne vil have svar på.