Hej Spørgeskemaer der virker
Jeg har hørt at man ikke må tilbyde svarmuligheden “ved ikke” til sine modtagere af spørgeskemaer. Er det rigtigt?
Med venlig hilsen
Kris
Svar
Hej Kris
Tak for dit spørgsmål, som er meget omdiskuteret blandt folk, der arbejder med spørgeskemaer.
Der er delte meninger om, hvorvidt man skal tilbyde “ved ikke” eller “ikke relevant” som en svarmulighed.
“Ved ikke” eller “ikke relevant” kan være en god svarmulighed, hvis spørgeskemaets modtagere ikke har en relevant svarmulighed, eller hvis de ikke har forudsætninger for at svare.
Undlader du at give spørgeskemaets modtager en udvej som “ved ikke”, risikerer du, at modtageren vælger et tilfældigt og ureflekteret svar. Det gør de, så de kommer hurtigt videre til næste spørgsmål. Det giver dig spørgeskemadata, du ikke kan stole på.
Hvis du gør det, giver du en eventuel doven modtager en let udvej, så vedkommende kan slippe for at tænke over sit svar og skynde sig videre. Og så ender du med at skulle sortere en masse “ved ikke”-svar fra, og dermed falder din svarprocent reelt.
Du kan læse mere om, hvordan du kan undgå doven adfærd hos respondenter i Kan jeg bruge samme svarmuligheder igennem hele mit spørgeskema?
Vil du læse om emner relateret til “ved ikke” udfordringen, har Charlotte skrevet en guide på syv dele, du kan læse den her.
Med venlig hilsen
Charlotte og Ida
Du kan også skrive til brevkassen, hvis du har et spørgsmål om spørgeskemadesign, du gerne vil have svar på.